Selasa, 26 Mac 2013

Entri Pertama dari Muslim Albab!


Bismillah, salam pembuka bagi blog yang baru!

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Ini adalah entri pembukaan untuk blog ini.

penglipurlara islam
Saya adalah seorang usahawan SOHO dan biasa menulis di blog saya di hairizal.com. Sebelum saya banyak belajar berkenaan perniagaan, mendapatkan ilmu dari ahli-ahli perniagaan yang lebih senior dan membaca buku-buku perniagaan terlebih dahulu saya banyak membeli buku, kaset, CD dan suka mendengar ceramah-ceramah berkaitan agama. Selain minat dengan agama, saya dibukakan pintu hati untuk banyak belajar  dalam agama mudah-mudahan saya dapat mendidik keluarga, anak dan isteri menuju ke kehidupan yang kekal di syurga insha-Allah. Saya berharap kita semua juga akan mendapat syurga Allah SWT hendaknya.

Blog ini di namakan dengan URLnya muslimalbab.blogspot.com setelah berpeluh-peluh banyak kali mencuba untuk mendapatkan alamat yang sesuai. Kadang-kadang kita berasa kecewa apabila alamat blog yang bagus tidak digunakan sebaiknya oleh orang yang mendapatkannya. Ia kelihatan seperti rumah tidak berpenghuni sahaja... Mentang-mentanglah blogger blog (blogspot) sediakannya dengan percuma...

Tapi akhirnya saya teringat cerita Ahmad Albab filem Allahyarham Tan Sri P.Ramli di mana kisahnya berkaitan suka-duka dan ada ciri-ciri kisah islam. Apabila digabungkan dengan perkataan muslim untuk orang islam maka jadilah MuslimAlbab.


MuslimAlbab juga bermaksud Muslim = Orang Islam. Manakala Albab bermaksud pintu. Dan bila digabungkan ia membawa maksud kisah islam dari gerbang (pintu) cerita yang membawa maksud kepada pengajaran. Dari pintu itu jugalah kita akan memasuki ke dunia lain.

Lakaran bagi header blog ini asalnya saya memilih bagi meletakkan pintu di atas bukit yang tergantung tu. Tapi kurang mantop la bagi saya. Akhirnya saya memasukkan rumah. Bila dimasukkan rumah yang semestinyalah ada pintu ia lebih membawa banyak pengertian. Jadi sebab itulah rumah itu saya pilih dibelakangnya pokok di bawa ke masjid yang tersergam. Ia sebenarnya membawa banyak pengertian di dalam header blog saya tersebut.


Blog muslimalbab adalah blog yang lebih menumpukan berkenaan cerita atau kisah-kisah dari kitab-kitab islam atau karangan umat islam. Tidak saya memandai-mandai membuat cerita. Ia hanya saya baca atau dengar dan yakin dari penerimaan saya kemudian saya kisahkan di sini. Selain itu blog ini juga akan memaparkan info dan ilmu berkaitan islam. Insha-Allah selagi saya mampu untuk menulis di sini.

Buat masa ini, itu sahaja yang dapat saya terangkan. Harap ilmu dari blog ini adalah khabar gembira buat anda serta bermanfaat... Amin..!

0 klik untuk komen:

Catat Ulasan

HAIRIZAL HAMIDON

HAIRIZAL HAMIDON
Penglipurlara Islam

LABEL

IKLAN

NAK UPAH SAYA?

Dikuasakan oleh Blogger.

ANDA BERSAMA KAMI