Khamis, 4 April 2013

Khalifah atau Raja?

Bismillahirrahmanirrahim...

Berabad-abad lamanya orang yang menjadi Kepala sebuah negara dipanggil sebagai Kaisar atau Raja. Selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW, Abu Bakar pula menjadi Kepala Negara bergelar Khalifah atau Khalifatu Rasulillah yang bermaksud Pengganti Rasulullah SAW. Kemudian Umar bin Khattab pula di bai'at menjadi Khalifah menggantikan Abu Bakar yang wafat pada tahun 13 hijrah.

Mengingatkan kedudukannya sebagai Kepala Negara, Umar khuatir di samakan dengan raja-raja dunia lain yang memerintah. Kerana sebagaimana biasa, raja-raja zaman dahulu suka bertindak dengan sewenang-wenangnya, memerintah, menghukum rakyat, mengaut keuntungan, meyorokkan harta negara, memonopoli hak rakyat untuk kepentingan keluarganya dan lain-lain.

Pada suatu hari Umar bertanya, "Apakah aku ini seorang Raja atau Khalifah?"

Mendengar hal itu seorang sahabat bernama Salman bangun sambil berkata, "Wahai Umar! Jika engkau menerima harta kaum muslimin walaupun hanya satu dirham, kemudian engkau letakkan pada yang bukan haknya, maka jelas engkau seorang Raja, bukan Khalifah."

Saidina Umar sangat mengambil perhatian akan nasihat tersebut dan berhati-hati dalam menjalankan amanahnya.

Sufyan bin Abil Arja' menceritakan bahawa pada suatu hari Umar bin Khattab berkata, "Demi Allah, aku tidak tahu aku ini seorang Khalifah atau seorang Raja. Jika aku seorang Raja maka itu malapetaka besar." 

Berkata seseorang yang mendengarkannya, " Wahai Amirul Mukminin! Sesungguhnya di antara keduanya ada perbezaan."

"Apakah itu?" tanya Umar.

"Seorang Khalifah tidak mengambil sesuatu kecuali dengan hak dan tidak meletakkannya pada jalan yang hak. Alhamdulillah, engkau selama ini berkeadaan seperti yang aku sebutkan tadi. Sedangkan seorang Raja, meresahkan rakyat dengan mengambil sesuatu dari ini dan diberikan kepada ini."

Mendengar keterangan itu Umar diam.

Sehingga di sini dahulu, wassalam...

0 klik untuk komen:

Catat Komen

ENTRI BLOG ke E-MEL

HAIRIZAL HAMIDON

HAIRIZAL HAMIDON
Penglipurlara Islam

LABEL

IKLAN

NAK UPAH SAYA?

Dikuasakan oleh Blogger.

ANDA BERSAMA KAMI