Jumaat, 5 April 2013

Seorang Ulama Di Tangkap Jin?

Bismillah, assalamualaikum dan salam sejahtera.


Pada waktu saya berumur sekitar dua puluhan dulu, kira-kira waktu saya muda-muda dulu la, saya suka dengar ceramah agama dari kaset dari penceramah-penceramah hebat dan tersohor satu Malaya. Dulu mana ada sangat VCD jauh sangat kalau nak dapatkan DVD player... Kalau ada waktu tu berapa banyak je yang ada. Mahal pulak tu. Jadi guna ajela kaset. Kalau terbelit pita kaset tu kena keluarkan elok-elok, tarik cermat-cermat. Huihh,, sayang tu..! Lepas tu cari pen atau pensel yang bersegi tu masuk ke lubang puli pita kaset tu pusingkan je sampai kembali asal kemudian baru dapat mainkannya semula. Nostalgia sungguh.


Suatu hari saya beli kaset ceramah Ustaz Ismail Kamus. Pada waktu tu, Ustaz Ismail Kamus memang paling glamer bagi saya, macam Ustaz Azhar Idrus jugalah. Tajuknya saya sudah lupa, tapi berkenaan dengan 'Jin'. Maafkan saya jika silap berkenaan adakah ulama, orang alim, ustaz atau apa, sebab dah lama sangat. Tetapi jalan ceritanya sama. Begini kisahnya...

Suatu hari ada seekor ular masuk ke rumah seorang ulama. Ulama tu nampak ular tersebut dan membunuh ular tersebut. Sebenarnya ular tersebut adalah jelmaan Jin. Perkara pembunuhan ini sampai kepada pengetahuan ahli keluarga jin tersebut dan mahu menuntut bela ke atas kematian saudaranya. Lalu ada dikalangan jin yang memberi cadangan dan menasihatkan para jin agar membawa ulama yang membunuh itu dibawa dan dihadapkan ke 'mahkamah' para jin.

Lalu ditangkap ulama ini dan dibawa ke mahkamah jin untuk dibicarakan. Sidang mahkamah berjalan dengan lancar dan akhirnya hakim dikalangan jin itu bertanya kepada saksi jin tersebut, "Adakah pembunuhan ini berlaku ketika simati berada dalam keadaan sebenar atau menjelma dalam bentuk lain?" 

Kata saksi itu "Si mati telah menjelma menjadi seekor ular ketika ulama ini nampak dan membunuhnya yang arif" 

"Kalau begitu, mahkamah dengan ini memutuskan bahawa ulama ini tidak bersalah kerana simati menjelma dalam bentuk lain dan bukan dalam bentuk asalnya." 

Dan akhirnya ulama ini bebas dan dikembalikan ke dunia manusia.

Begitulah kisahnya. Jika terdapat sebarang pembetulan, samada bagi mereka yang ada kaset, CD ceramah atau sumber Youtube ke, berkenaan kisah ini dari Ustaz Ismail Kamus, sila berikan komen tuan dan puan di sini....

Terima kasih. Wassalam...

0 klik untuk komen:

Catat Ulasan

HAIRIZAL HAMIDON

HAIRIZAL HAMIDON
Penglipurlara Islam

LABEL

IKLAN

NAK UPAH SAYA?

Dikuasakan oleh Blogger.

ANDA BERSAMA KAMI